Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Program för stöd till intellektuellt funktionsnedsatta föräldrar gör skillnad

Nyhet: 2016-12-14

Parenting Young Children är det första utbildningsprogram i Sverige för personal som möter föräldrar med intellektuella funktionsnedsättningar. I en avhandling från Göteborgs universitet har det utvärderats. Resultaten visar att personalen är nöjda med programmet, men att den praktiska tillämpningen behöver utvecklas.

Bild på Elaine Mc HughFöräldrar med intellektuella funktionsnedsättningar behöver ofta stöd i sitt föräldraskap. Och inom socialtjänsten behöver de som jobbar med denna föräldragrupp utbildning. Det australiensiska utbildningsprogrammet Parenting Young Children, PYC, ger personalen kunskaper och metoder att tillsammans med föräldrarna arbeta med samspel och omvårdnad om barnet. Personalen får också fördjupad förståelse för hur de kan bemöta föräldrarna och stärka dem i föräldraskapet.

Målgruppen är intellektuellt funktionsnedsatta med barn under sju år. Programmet lanserades i Sverige 2010 och är det första i sitt slag. För att passa här utvecklades en modell med workshops, manualer och kollegiala stödgrupper som stöd i implementeringen.
– Generellt upplever yrkesverksamma inom socialtjänsten att PYC är till nytta i deras vardagliga arbete. Och det finns ett behov av den här sortens utbildning, säger avhandlingens författare Elaine Mc Hugh.

Hon har bedömt hur det gått att införa programmet i Sverige och hur noga det följs i arbetsvardagen. Underlaget för studien är fokusgrupper och frågeformulär från sammanlagt 95 föräldrar, yrkesverksamma och chefer.
– De yrkesverksamma är nöjda med själva utbildningen. De kollegiala stödgrupper som utbildningen bland annat innehåller tyckte de var till god nytta för att utvärdera den egna prestationen och få tillfälle att byta erfarenheter med varandra, säger Elaine Mc Hugh.

Ett hinder har dock varit att hitta föräldrar att använda programmet tillsammans med.

Programtrohet, det vill säga hur väl personal efter utbildningen följer programmet i vardagen, är avgörande för att kunna mäta vilka effekter det kan ha. Här är resultaten mer tvetydiga. En anledning till det är att föräldrar och handledare var oense om vilka frågor som är viktiga att ställa för att mäta personalens programtrohet.
– PYC ska vara flexibelt och anpassas till föräldrars individuella förutsättningar, men flexibiliteten kan göra det svårt att bedöma om programmet används korrekt eller inte, säger Elaine Mc Hugh.

Mer information
Elaine Mc Hugh, 072-2007641, elaine.mc.hugh@socwork.gu.se
Avhandlingens titel: Implementing a Program for Parents with Intellectual Disability in Sweden: A feasibility study.
Mer om avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/49493

AV:
031-7864841

Artikeln publicerades först på: samfak.gu.se

Sidansvarig: Jenny Meyer|Sidan uppdaterades: 2014-08-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?