Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Framtid och erfarenheter fokus för temadag

Nyhet: 2018-12-28

Den 28 november samlades socionomstudenter från termin 7, lärare och anställda på institutionen för socialt arbete i samtal om engagemang, erfarenheter och förväntningar på framtiden.

Ett 30-tal deltagare var med under dagen, varav hälften studenter och hälften anställda.

- Jag tror att vi alla behöver vara mer aktiva att synliggöra oss för varandra och samtala om de utmaningar som finns för socialt arbete. Kan vi hitta gemensamma engagemang så tror jag också att det går att stå emot krafter som skapar distans, säger Helena Mäki, socionomstudent på termin 7 och en av studenterna bakom initiativet.

Temadagen om ansvar var en studentinitierad förmiddag, sprungen ur samtal om ansvar och engagemang i kursen Socialt arbete på samhällsnivå. Helena Mäki berättar att det under kursens gång växte fram en tanke om ett jämlikt möte mellan studenter och lärare för att synliggöra studenterna och deras engagemang, samt för att samtala om utbildningen, framtida arbetsliv och socionomers roll i samhällsdebatten.

-  Studenterna skapade en struktur för konstruktiva samtal mellan grupper som vanligtvis inte möts utanför undervisningssammanhang; lärare, studenter och ledning. Det känns väldigt lovande för framtiden. Jag är övertygad om att förmågan att skapa plattformar för konstruktiv dialog mellan grupper i samhället är en av det sociala arbetets riktigt stora uppgifter inför framtiden, säger Katarina Hollertz, universitetslektor på institutionen för socialt arbete.

Samtal om erfarenheter, engagemang, framtid och arbetsliv
Temadagens upplägg var en sammanslagning av en fyrahörnsövning och metoden Open space, för att på bästa sätt samtala brett om flera parallella ämnen. Det fanns tre övergripande teman samt ett öppet tema i rummets fyra hörn. Det första hörnets tema var erfarenheter. Här pratade deltagarna brett om bland annat institutionens kultur, pedagogisk form och undervisningssätt. Det andra hörnets tema var engagemang. Samtalet kretsade bland annat kring socionomers roll i samhällsdebatten, om att synliggöra varandras engagemang och hur detta engagemang kan ses som resurser i utbildningen. Det tredje hörnets tema var framtid och arbetsliv. Studenters oro över att gå ut och omvandla teori till praktik samt möjligheter till samarbete och plattformar för nyexaminerade studenter var exempel på ämnen som lyftes i detta hörn. I det fjärde hörnet fanns ett öppet tema för samtal som inte riktigt passade i något av de andra hörnen. Här samtalades det bland annat om en besvikelse och oro att det var så få lärare, forskare och studenter som kom på temadagen och vad det säger om institutionens engagemangskultur.

Deltagarna fick ockås möjlighet att konkretisera och skapa sammanfattade texter samt handlingsplaner för att föra samtalen vidare. Ett av resultaten från dagen blev att blåsa liv i FORSA Väst.

- Det blev tydligt att vi alla saknade en plattform där vi kunde mötas, inte minst för att ta del av varandras kunskaper och gemensamt diskutera förutsättningar för socialt arbete. FORSA är ju en väletablerad organisation och det är ett perfekt tillfälle att väcka liv i lokalavdelningen, säger Katarina Hollertz.

- Jag upplever att det blev en viktig dag för många som var där. Viktigare än vad vi kanske först trott i arrangörsgruppen. Vi som arrangerade dagen är otroligt glada över att initiativet togs väl emot och att så många viktiga samtal kom att föras under dagen. Nu är det upp till alla oss deltagare att sprida vidare de idéer som vi tillsammans formulerade under samtalen, säger Helena Mäki.

Arrangerade dagen gjorde socionomstudenterna Erika Engberg, Julia Hadin, Helena Mäki, Emmie Roos, Markus Sundemo och Sara Wallin.

Text och bild: Helena Mäki
 

AV: Jenny Meyer

Sidansvarig: Jenny Meyer|Sidan uppdaterades: 2014-08-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?