Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Socialt arbete och internet - att förstå och hantera sociala problem på nya arenor

Det finns många aspekter av internet och nya media som har en tydlig relevans för socialt arbete. Expertsajter, självhjälpsgrupper och uppsökande arbete på nätet är exempel på områden där digitaliseringen öppnat upp nya dörrar för det sociala arbetets praktik. Men vad innebär tillgången och användandet av digitala medier i och för socialt arbete? Vilka nya sociala problem kan uppstå och hur kan de förebyggas?

Frågorna belystes vid ett högre seminarium som arrangerades av institutionen för socialt arbete tillsammans med forskarnätverket Socialt arbete, internet och nya media. Seminariet hölls i samband med bokreleasen av antologin Socialt arbete och internet - att förstå och hantera sociala problem på nya arenor (Liber. Daneback & Sorbring, red.)

Emma Sorbring, professor och verksamhetsledare för den Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön vid Högskolan Väst, och Kristian Daneback, professor i socialt arbete vid Göteborgs universiet, poängterade att internet inte kan ersätta det traditionella sociala arbetet som sker utanför cyberrymden. Istället kan det ses som ett komplement och en möjliggörare för möten som annars kanske aldrig hade blivit av, till exempel för isolerade äldre. För barn och unga som är vana användare av internet kan tekniken också bidra till att sänka trösklar för att söka hjälp. 

- För socionomer menar vi att det är angeläget att följa utvecklingen och ha kunskap om både möjligheter och problem som internet innebär.

Presentationer

Vid semianariet medverkade några av bokens medförfattare:

Maria Wängqvist, lektor vid Psykologiska insitutionen och Sara Griphammar, biträdande forskare vid Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet. 

"Internet och identitetsskapande i tonåren"
Om hur unga i Sverige använder internet i sitt identitetsskapande. 

Maria Wängqvist och Sara Griphammar undersöker hur unga i Sverige använder internet i sitt identitetsskapande och hur specifika sociala identiteter uttrycks och utforskas på internet. Internet innebär både möjligheter och sociala restriktioner för ungas identitetsutforskande. På nätet presenteras en begränsad bild och anonymitet kan bli ett redskap för unga att uttrycka sig som de vill - på gott och ont.

Olika sammanhang på nätet fyller olika funktioner. Beroende på vilket nätforum tonåringarna befinner sig på, väljer de att presentera  olika sidor av sig själva. Via sociala medier skapar de en berättelse om sig själv tillsammans med andra, något som bidrar till en stark gruppidentifikation. 

I studierna uttrycker tonåringarna också att det är lättare att dela känslor på nätet och att onlinevänskap är en annan sorts vänskap.
 

Till presentationen


 

Faltin Karlsen, professor i medievetenskap vid Westerdals Oslo ACT

"Onlinespel och problemspelande"
Om spelare som har ett så starkt engagemang i onlinespel att det ibland får negativa konsekvenser i livet. 

Faltin Karlsen har i studier om medieanvändare och dataspel sett att själva grunden till att en spelare utvecklar ett beroendeliknande förhållande till onlinespel är komplext. Spelmissbruket ingår i en psykosocial helhet där det finns underliggande orsaker som inte alltid är så enkla att identifiera, till exempel mobbning.

Hur spel är konstruerade i form av belöningar för spelarens handlingar spelar också en stor roll för hur beroendet kan utvecklas. Likaså är det sociala livet i spelet en anann viktig faktor - särskilt när spelaren är engagerad i lagarbete över tid. 

Att uppnå en status som "gamer" i spelsammanhang kräver tid, specialkunskap och inte minst lojalitet. "Gamer" blir en viktig del av den unges identitet, vilket försvårar för till exempel föräldrar som försöker få sitt barn att spela mindre. 

- Förr var det angeläget för föräldrar att prata med sina barn om våld och dålig reklam. Idag är det tidsregleringen för data- och onlinespel, sa Faltin Karlsen.  

 

Till presentationen 


 

 Anette Bolin, lektor i socialt arbete vid Högskolan Väst

"Kunskapsspel som en del i preventions- och interventionsinsatser"
Om dataspel som syftar till att utbilda och/eller förändra ungas attityder till exempelvis dejtingvåld. 

Anette Bolin berättade om erfarenheterna av användadet av två kunskapsspel som båda behandlar våld och kränkningar inom tonårsrelationen. I socialt arbete kan användandet av kunskapsspel vara ett verktyg både i generellt förebyggande arbete och i individuellt förändringsarbete med barn och unga. Kunskapsspel kan vara speciellt effektivt i preventivt syfte när det gäller att nå ut till stora grupper av ungdomar, men kan också användas i selekterade mindre grupper.

 

Till presentationen

  


 

Nicklas Kartengren, projektledare och metodutvecklare på STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem)
Helena Hansson, lektor vid Socialhögskolan, Lunds universitet

"Internetbaserade självhjälpsinterventioner för unga i riskzon?"
Om webbaserade interventioner riktade till ungdomar och hur socialt arbete kan använda sig av internet i såväl förebyggande som preventativt arbete med ungodmar i riskzon. 

Nicklas Kartengren och Helena Hansson berättade om erfarenheterna av internetbaserad självhjälpsintervention från forskningsprojektet WiseTeens. Fokus var förebyggande arbete med unga som befann sig i riskzon för att utveckla egna alkohol- eller drogproblem. 

 Genom digitala interventioner kunde nya målgrupper nås som befann sig i riskzonen. Det blev då lättare att få ungdomarna att söka fortsatt stöd via mer traditionella kanaler, varför forskarna menar att metoden kan vara en brygga till traditionellt socialt arbete. 

- Det behöver inte enbart ses som en ersättning för det personliga stödet utan mer som ett tillgängligt alternativ eller komplement i det förebyggande sociala arbetet, sa Nicklas Kartengren. 

 

Till presentationen


 

 

Publikationer och rekommenderade länkar

 

Sidansvarig: Jenny Meyer|Sidan uppdaterades: 2016-10-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?