Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Majsa Allelin

Doktorand

Majsa Allelin
Doktorand
majsa.allelin@socwork.gu.se
031-786 1592

Rumsnummer: K216
Postadress: Box 720, 40530 Göteborg
Besöksadress: Sprängkullsgatan 21-23 , 41123 Göteborg


Institutionen för socialt arbete (Mer information)
Box 720
405 30 Göteborg
www.socwork.gu.se
socarb@socwork.gu.se
Fax: 031-786 1888
Besöksadress: Sprängkullsgatan 25 , 411 23 Göteborg

Om Majsa Allelin

Bakgrund
- B.A Socialantropologi, vid Globala Studier, Göteborgs universitet
- M.A Sociologi, vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet

 

Forsknings- och intresseområden
Mina forskningsområden rör människors, i synnerhet ungdomars, konkreta livsvillkor i samhället. Jag närmar mig dessa frågor framförallt genom att studera samhälleliga strukturer som rör klass och etnicitet/rasifiering, vilket gör segregationsprocesser till ett genomgående tema i min forskning.

De områden där dessa strukturer samverkar och tar sig uttryck kan vara i utbildningsväsendet, på arbetsmarknaden, på bostadsmarknaden eller i mer informella sfärer så som relationen till staden och platsens betydelse. Syftet är att belysa relationen mellan strukturella villkor och enskilda grupper, vilka konsekvenser denna relation kan få för samhällelig reproduktion och transformation samt hur villkoren upplevs i det vardagliga livet.

 

Pågående forskning
Syftet med avhandlingen kan i sin bredaste bemärkelse formuleras i termer av att förstå och förklara elevernas roll i skolan och skolornas roll i samhället. Mer precist handlar det om att synliggöra vilken samhällelig roll skolan och eleverna tilldelas samt vilka strukturer som villkorar och möjliggör skolors och elevers handlingsutrymmen. Studien bygger på ett halvårs fältarbete i en fristående skola i centrum samt en kommunal förortsskola. För att förankra skolvardagen i ett bredare perspektiv kommer fältarbetet förstås mot den aktuella utbildningspolitiska kontexten samt de senaste tjugofem årens skolreformer.

Avhandlingen förväntas vara klar 2018-2019.

 

Undervisning
För närvarande undervisar jag på såväl grund- som masternivå, bland annat i kurserna Vetenskapsteori och vetenskaplig metod del II (7,5 hp), Fattigdom, försörjning och boende (10),  Socialpedagogik och social mobilisering (25 hp) samt Socialisation, pedagogik och ungdomsteori (15 hp). Samtliga är knutna till socionomprogrammet men de tre senare går också att läsa som fristående kurser.

Senaste publikationer

Slaget om förorten – platsen där fantasier, drömmar och motstånd möts
Majsa Allelin
Tidskriften Mana, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Internship as a Mean for Integration. A Critical Study
Hala Alaraj, Majsa Allelin, Matilda Amundsen Bergström, Camilla Brudin Borg
Journal of International Migration and Integration, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ägande- och förmögenhetsstrukturen och dess förändring sedan 1980
Majsa Allelin, Markus Kallifatides, Stefan Sjöberg, Viktor Skyrman
Stockholm, Rapport 2018
Rapport

"Inom grundskolans ram erövrar realskolan åter" - intervju med Göte Rudvall
Majsa Allelin
Vägval i skolans historia. Tidskrift från föreningen för svensk undervisningshistoria, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Om klassolidaritet och gränsdragningar
Majsa Allelin, Tobias Davidsson
Fronesis, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

"Kunskap eller pengar?". Utbildningsstrategier i den decentraliserade och resultatstyrda skolan.
Majsa Allelin
Låt alla stenar rulla - lärande, estetik, samhälle. En vänbok till Ove Sernhede., Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

En ny humanism. Intervju med Paul Gilroy.
Majsa Allelin
Tidskriften MANA, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 16

2018

Slaget om förorten – platsen där fantasier, drömmar och motstånd möts
Majsa Allelin
Tidskriften Mana, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Internship as a Mean for Integration. A Critical Study
Hala Alaraj, Majsa Allelin, Matilda Amundsen Bergström, Camilla Brudin Borg
Journal of International Migration and Integration, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ägande- och förmögenhetsstrukturen och dess förändring sedan 1980
Majsa Allelin, Markus Kallifatides, Stefan Sjöberg, Viktor Skyrman
Stockholm, Rapport 2018
Rapport

"Inom grundskolans ram erövrar realskolan åter" - intervju med Göte Rudvall
Majsa Allelin
Vägval i skolans historia. Tidskrift från föreningen för svensk undervisningshistoria, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Om klassolidaritet och gränsdragningar
Majsa Allelin, Tobias Davidsson
Fronesis, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

2016

"Kunskap eller pengar?". Utbildningsstrategier i den decentraliserade och resultatstyrda skolan.
Majsa Allelin
Låt alla stenar rulla - lärande, estetik, samhälle. En vänbok till Ove Sernhede., Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

En ny humanism. Intervju med Paul Gilroy.
Majsa Allelin
Tidskriften MANA, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 16

Sidansvarig: Jenny Meyer|Sidan uppdaterades: 2017-10-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?