Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ninni Maria Kristina Carlsson

Universitetslektor

Ninni Maria Kristina Carlsson
Universitetslektor
könsrelaterat våld, sexuella övergrepp, bearbetning, genus, högskolepedagogik
Akademisk grad: Doktor,
ninni.carlsson@socwork.gu.se
031-786 6374

Rumsnummer: K310
Postadress: Box 720, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Sprängkullsgatan 23 , 41123 Göteborg
Arbetsuppgifter: forskning, undervisning, kommittéuppdrag


Institutionen för socialt arbete (Mer information)
Box 720
405 30 Göteborg
www.socwork.gu.se
socarb@socwork.gu.se
Fax: 031-786 1888

Besöksadress: Sprängkullsgatan 25 , 405 30 Göteborg

Om Ninni Maria Kristina Carlsson

Jag är socialpedagog och verksam som forskare och lärare. Mitt forskningsområde omfattar könsrelaterat våld, främst sexuella övergrepp, och jag ingår i en forskargrupp som undersöker olika aspekter av makt, kön och våld. Min tidigare yrkeserfarenhet har inneburit olika stödformer för kvinnor och barn i socialt arbete, skola och kvinnojour. Jag har bland annat utvecklat och drivit förebyggande projekt i skolan mot sexuella övergrepp på barn.

”Avslöjandets tid” och #metoo: mediers betydelse för bearbetning av sexuella övergrepp
I min doktorsavhandling, Avslöjandets tid. Kvinnors bearbetning av sexuella övergrepp (2009) berättar kvinnor som var utsatta för sexuella övergrepp under uppväxten om sina liv. Boken beskriver vad som blev möjligt genom kvinnorörelsens arbete på 1970-talet och speglar vad som sker nu, i och genom #metoo. När de första offentliga debatterna om sexuella övergrepp mot barn inleddes på 1980-talet fungerade det som strålkastare för mina intervjupersoner. Många kritiska ”belysningar” till stöd för kvinnor och barn ledde till möjligheter att tänka medvetet om egna erfarenheter, finna ord för dem och att både längta och söka efter någon att prata med. Att vid samma tid också hitta någon som lyssnade och trodde på dem innebar en starkt förvandlande kraft. Avhandlingen utgör den första svenska studien av fenomenet bearbetning av sexuella övergrepp, och är den första i socialt arbete med de brottsutsatta i fokus. Syftet var att undersöka bearbetningen och dess personliga, sociala, strukturella och historiska villkor. I ett internationellt perspektiv hade dessa inte tidigare undersökts.

Kompetensområde
Det går att finna mig på Göteborgs universitets expertlista för #metoo. Min doktorsavhandling finansierades av Brottsofferfonden och jag är knuten till Brottsoffermyndighetens forskarnätverk. Jag finns även representerad i Nationellt Centrum för Kvinnofrids (NCK) kunskapsbank på internet och i forskningsdatabaserna Gena och Greda. Mitt kompetensområde rör könsrelaterat våld, sexuella övergrepp, makt och kön, bearbetning, motstånd, brottsutsatthet, socialt stöd, social omsorg, sociala konstruktioner, narrativitet, socialpedagogik och högskolepedagogik.

Senare forskningsprojekt
Efter min disputation har jag arbetat på uppdrag av Göteborgs kommunstyrelse med en utvärdering av stöd till brottsutsatta i Göteborg. Jag ägnar mig nu åt frågor som rör relationen mellan sociala sammanhang, medvetandegörande om våld och kritisk handling. I två andra pågående forskningsprojekt undersöker jag universitetslärares meningsskapande kring föreläsningar, och olika innebörder av områdesspecifik pedagogik.

Pedagogiska uppdrag
Mitt läraruppdrag vid institutionen för socialt arbete omfattar olika kurser och nivåer inom socionomprogrammet. Vid sidan om det är jag verksam vid Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) vid Göteborgs universitet, där jag utbildar universitetslärare i högskolepedagogik. Jag är ledamot av Samhällsvetenskapliga fakultetens pedagogiska utvecklingskommitté (PUK).

Senaste publikationer

Älskade föreläsning: En dominerande undervisningstradition i utveckling?
Sylva Frisk, Ninni Carlsson
NU2016, 15-17 juni 2016, Malmö, Sverige, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Formativ kursutvärdering i högre utbildning. En studie av begreppet och dess tillämpning
Ninni Carlsson
NU2012. Gränslöst lärande. Göteborg 17-19 oktober 2012. Konferenskatalog. Http://www.nu2012.se/konferensbidrag.shtml, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Öppet brev till Loretta Lynn
Ninni Carlsson
Tidskrift för Genusvetenskap, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Avslöjandets tid. Kvinnors bearbetning av sexuella övergrepp
Ninni Carlsson
VKV Rapport 2010:3. Könsforskning pågår! (I) Rapport från heldagskonferens onsdagen den 24:e mars 2010 arrangerad av nätverket Gender and Sexuality in Social Work (GESS), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 37

2017

2016

Älskade föreläsning: En dominerande undervisningstradition i utveckling?
Sylva Frisk, Ninni Carlsson
NU2016, 15-17 juni 2016, Malmö, Sverige, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

2012

Formativ kursutvärdering i högre utbildning. En studie av begreppet och dess tillämpning
Ninni Carlsson
NU2012. Gränslöst lärande. Göteborg 17-19 oktober 2012. Konferenskatalog. Http://www.nu2012.se/konferensbidrag.shtml, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Öppet brev till Loretta Lynn
Ninni Carlsson
Tidskrift för Genusvetenskap, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2010

Avslöjandets tid. Kvinnors bearbetning av sexuella övergrepp
Ninni Carlsson
VKV Rapport 2010:3. Könsforskning pågår! (I) Rapport från heldagskonferens onsdagen den 24:e mars 2010 arrangerad av nätverket Gender and Sexuality in Social Work (GESS), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2009

Visar 1 - 10 av 37

Sidansvarig: Jenny Meyer|Sidan uppdaterades: 2017-10-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?